PAJAK GADAI ARRAHNU@POS
Pos Ar-Rahnu Sdn. Bhd. ditubuhkan pada Jun 2012 dengan pembukaan dua cawangan di Pejabat Pos Bandar Baru Bangi dan Kuala Terengganu. Kini, terdapat 65 cawangan Pos ArRahnu di seluruh negara.
Pos ArRahnu
menawarkan pembiayaan bercagarkan emas sehingga 75 peratus dari nilai marhun.
Perkhidmatan pembiayaan ini dibuka kepada seluruh rakyat Malaysia dan warga
asing yang mempunyai pasport yang sah.
Kemudahan
pembiayaan ini bakal membantu golongan peniaga kecil, keluarga berpendapatan
rendah serta penjawat awam yang memerlukan khidmat pinjaman kredit dengan mudah
dan selamat.
Pada November
2015, Pos ArRahnu telah melancarkan perkhidmatan terbaru iaitu perkhidmatan
jual beli jongkong emas dan dinar. Selain itu, Pos ArRahnu juga kini membeli
emas lama dan emas terpakai dengan harga yang tertinggi di pasaran.
Soal Jawab
Mengenai Ar Rahnu POS Malaysia :
1. Apakah
keistimewaan Pos ArRahnu berbanding Pajak Gadai Islam yang lain?
Pos ArRahnu
menawarkan margin pinjaman tinggi sehingga 75% dari nilai marhun.
Upah simpan yang dikenakan adalah berpatutan iaitu RM0.85 bagi setiap RM100 marhun (tertakluk terma dan syarat Pos ArRahnu).
Tempoh
pinjaman yang fleksibel iaitu 6 bulan + 6 bulan.
Menerima
semua jenis emas.
Menerima
jongkong emas Pamp Suisse sehingga 100gm dan jongkong emas Public Gold dengan
berat sehingga 250gm.
Kesemua
barang gadaian diinsuranskan.
Perkhidmatan
terdapat di 65 lokasi pejabat pos terpilih seluruh negara.
Sistem
keselamatan yang canggih dan selamat.
Tiada caj
tersembunyi.
2. Jenis
emas apakah yang diterima sebagai gadaian?
Kami
menerima emas dalam pelbagai jenis dan bentuk. Kami juga menerima jongkong emas
Pamp Suisse (sehingga 100gm) dan Public Gold (sehingga 250gm).
3. Mutu
emas apakah yang diterima sebagai gadaian?
Kami
menerima pelbagai jenis mutu emas iaitu 999, 950, 916, 875, 835 dan 750.
4. Adakah
emas dengan berlian atau batu permata diterima sebagai gadaian?
Ya. Walau
bagaimanapun, anggaran berat batuan akan ditolak atas budi bicara kami.
5.
Bagaimanakah ujian ketulenan emas dilakukan?
Kami akan
menimbang barang tersebut terlebih dahulu sebelum melakukan prosedur ‘aqua
regia’ untuk memastikan ketulenan emas. Ujian densimeter akan turut
dilakukan bagi menentukan isipadu serta kepadatan emas.
6.
Berapakah upah simpan yang dikenakan setiap bulan?
Upah simpan
bulanan dikenakan pada kadar RM0.85 bagi setiap RM100.00 marhun.
7.
Bagaimanakah pelanggan boleh melangsaikan pembiayaan?
Secara
ansuran (selagi masih dalam tempoh pinjaman)
Penebusan
penuh
8. Adakah
Pos ArRahnu menerima bayaran balik menerusi kad debit, kad kredit atau cek?
Tidak. Pos
ArRahnu hanya menerima bayaran secara tunai.
9.
Bagaimanakah pelanggan akan menerima bayaran pembiayaan?
Pelanggan
akan menerima wang tunai apabila transaksi berjaya. Pelanggan juga
mempunyai pilihan untuk menjalankan transaksi pemindahan deposit ke akaun
Maybank atau RHB Bank mereka di Pejabat Pos terpilih melalui perkhidmatan
Perkongsian Perbankan.
10. Berapa
lamakah tempoh pembiayaan yang dibenarkan?
6 bulan.
Lanjutan tempoh (6 bulan) hanya dibenarkan apabila pelanggan menyelesaikan
tunggakan upah simpan.
11. Harga
apakah yang digunakan untuk penilaian marhun?
Pos ArRahnu
menggunakan harga emas berdasarkan harga yang didagangkan di London Metal
Exchange (LME).
12.
Berapakah had pembiayaan bagi setiap pelanggan?
Nilai
pembiayaan sehingga 75%
Nilai
pembiayaan minimum: RM100
Nilai
pembiayaan seorang pelanggan sehari: RM50,000
Nilai
maksimum terkumpul bagi seorang pelanggan: RM100,000
13. Apakah
yang perlu dilakukan oleh pelanggan sekiranya mereka kehilangan Surat Akuan
Gadaian (SAG)?
Pelanggan
perlu melengkapkan Borang Aduan Kehilangan dan mendapatkan pengesahan daripada
mana-mana Pesuruhjaya Sumpah.
Pelanggan
perlu menyerahkan borang serta dokumen yang diperlukan di cawangan untuk
mendapatkan salinan SAG.
Denda RM10
akan dikenakan untuk setiap SAG yang dikeluarkan.
14. Berapa
lamakah tempoh untuk mendapatkan salinan baru SAG yang hilang?
Sekiranya
kesemua dokumen sokongan lengkap, salinan baru akan diberikan serta-merta.
15.
Bolehkah penggadai menghantar wakil untuk membuat penebusan barang gadaian?
Tidak. Jika
pelanggan tidak boleh hadir (atas sebab kematian, dipenjarakan atau dimasukkan
ke hospital), wakil perlu mengemukakan dokumen sokongan seperti Sijil Kematian,
Surat/Laporan daripada Doktor atau Warder, dan lain-lain.
16.
Bolehkah gadaian ditebus secara sebahagian sahaja?
Tidak. Dua
atau lebih barang yang digadai dalam satu SAG perlu ditebus bersama.
17.
Siapakah yang boleh membuat gadaian di Pos ArRahnu?
Warganegara
Malaysia
Penduduk
Tetap (PR)
Warga Asing
dengan pasport yang sah
Berusia 18 ke
atas
18. Apakah
dokumen yang diperlukan untuk membuat gadaian?
Warganegara
Malaysia: Kad Pengenalan asal
Pemastautin
Tetap: Kad Pemastautin Tetap asal
Warganegara
Asing: Pasport asal dan masih sah
19.
Sekiranya pelanggan terlupa membawa kad pengenalan, adakah Pos ArRahnu menerima
lesen memandu yang asal untuk pengesahan?
Tidak.
20.
Bolehkah pembiayaan tambahan dilakukan?
Ya,
tertakluk kepada had maksimum pembiayaan individu sebanyak RM100,000.
21.
Bolehkah pelanggan melakukan transaksi sekiranya kehilangan SAG sedang
dijalankan?
Ya,
tertakluk kepada had maksimum pembiayaan individu sebanyak RM100,000.
22. Apa
akan terjadi sekiranya pelanggan tidak menuntut barang gadaian selepas tempoh 6
bulan?
Barangan
akan dilelong pada bulan berikutnya.
23.
Sekiranya lelongan mempunyai lebihan baki, bolehkah pelanggan menuntut jumlah
tersebut?
Baki
lelongan akan dikembalikan kepada pelanggan setelah ditolak upah simpan, jumlah
pembiayaan dan caj pentadbiran sebanyak 3%.
24.
Siapakah yang boleh dihubungi untuk mendapatkan maklumat lanjut?
Untuk
maklumat lanjut, pelanggan boleh menghubungi:
Laman
sesawang www.pos.com.my; atau
Talian
Khidmat Pelanggan di 1-300-300-300; atau
Hubungi
cawangan Pos ArRahnu. Senarai cawangan ada di sini.
25. Adakah
perkhidmatan lain yang disediakan oleh Pos ArRahnu?
Selain
perkhidmatan pajak gadai Islam, Pos ArRahnu juga menawarkan perkhidmatan
berikut:
ArRahnu
Simpan
ArRahnu
Cuci
Penilaian
emas secara percuma
Penilaian
zakat emas secara percuma
Jual beli
jongkong emas Public Gold
Jual beli
jongkong emas Pos Malaysia edisi terhad 1gm
Belian
balik emas lama, rosak atau terpakai
26. Apakah
ciri-ciri keselamatan yang ditawarkan oleh Pos ArRahnu kepada semua
pelanggan?
Semua
transaksi dilakukan di hadapan pelanggan
Ruang/bilik
di dalam premis pejabat dilengkapi dengan ciri keselamatan terkini seperti
CCTV, penggera keselamatan dan bilik kebal.
Pos ArRahnu
mempunyai prosedur operasi standard yang perlu dipatuhi pada setiap masa
Kesemua
barang gadaian di Pos ArRahnu diinsuranskan
Pos ArRahnu
melakukan audit bulanan ke atas setiap cawangan bagi memastikan semua prosedur
dipatuhi
Comments
Post a Comment